Klachtenregeling / schoolcontactpersoon
Vanuit onze pedagogische opdracht proberen wij altijd met ouders, leerlingen en externen in gesprek te blijven. Dit doen wij niet alleen wanneer het makkelijk gaat maar ook wanneer de gesprekken moeilijk zijn en gelukkig komen wij er samen, bijna, altijd uit.
Wat te doen bij zorgen of klachten?
Stichting Westelijke Tuinsteden doet er alles aan om te zorgen voor een goede sfeer op onze scholen.Leerlingen, medewerkers én ouders moeten zich prettig en veilig voelen. We werken daarom ook volgens een gedragscode.Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de gang van zaken. Of dat u zorgen/klachten heeft over ongewenst gedrag, zoals agressie, geweld, racisme, discriminatie, pesten, seksueel overschrijdend gedrag. Wij horen dit graag, zodat we hier als organisatie van kunnen leren en iets aan kunnen doen. Maar welke weg kunt u dan bewandelen als u even niet tevreden bent met keuzes van school of als u zich zorgen maakt?
Gesprek met medewerker en/of schooldirecteur
Als een ouder zich zorgen maakt of ontevreden is over het handelen van de medewerker, verwachten we dat een ouder daarover in gesprek gaat met deze medewerker. Het is aan de medewerker om goed in beeld te krijgen waar de zorgen zitten en wat daaraan gedaan kan worden. Als dat niet leidt tot een bevredigende oplossing voor beide partijen, zijn er andere mogelijkheden. Zo kunnen de schooldirecteur en/of de intern begeleider erbij betrokken worden.
Schoolcontactpersoon
Ook kunt zich wenden tot de schoolcontactpersoon. De schoolcontactpersoon is er niet om de klacht inhoudelijk te behandelen. Wel helpt de schoolcontactpersoon een ouder om de juiste weg voor de klacht of zorg te vinden. Elke school van STWT heeft één of twee schoolcontactpersonen. Op de Einsteinschool is dat juf Klaartje: k.kuitenbrouwer@einsteinschool.nl. Lukt het vinden van een oplossing niet, dan zijn er andere mogelijkheden buiten de school. Zo kan een ouder zich wenden tot de externe vertrouwenspersoon van STWT of het bestuur.
Externe vertrouwenspersoon
Ouders kunnen op elk moment in het proces contact opnemen met de externe vertrouwenspersonen. Zij kunnen advies geven en, met instemming van de ouder, nagaan of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. De externe vertrouwenspersonen kunnen een ouder begeleiden en ondersteunen bij eventuele verdere stappen, bijvoorbeeld richting het schoolbestuur, de Landelijke Klachtencommissie, hulpverlening of justitie. De externe vertrouwenspersonen zijn onafhankelijk van het bestuur en hebben een geheimhoudingsplicht.STWT beschikt over een onafhankelijke, externe vertrouwenspersonen:
Mevrouw Evelien Brouwer
Telefoon:06-31631611
E-mail: ebrouwer@hetabc.nl
Bestuur STWT
Daarnaast kan de ouder contact opnemen met het bestuur van de Einsteinschool. Met instemming van de ouder kan nagegaan worden of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Ook kan de klacht officieel bij het bestuur worden ingediend, waarna deze wordt behandeld.
Website: www.stwt.nl
Email: info@stwt.nl
Telefoon: 020 3460690
Landelijke Klachtencommissie (LKC)
Wordt er geen gedragen oplossing gevonden, dan kan de ouder een klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie. Dit kan op elk moment gedurende het proces.
Website: www.onderwijsgeschillen.nl
Telefoon: 030 - 280 9590
Email: info@onderwijsgeschillen.nl
Natuurlijk hopen we hier nooit met u op uit te komen en zijn bovenstaande faciliteiten ook beschikbaar voor medewerkers.
Op de onderstaande links vind u hierover alle verdere informatie die u nodig kunt hebben.