Onze kwaliteit en verantwoording
Wij willen het beste voor onze leerlingen en daarom zijn onze ambities zijn groot. We willen laten zien naar de buitenwereld dat wij goed onderwijs bieden, ook op het gebied van de basisvaardigheden. We zijn dit jaar met verschillende methodes gaan werken en zoeken daarin onze weg om ook de Montessori wijze tot stand te houden. Zo willen we aandacht blijven besteden aan de eigenaarschap, de autonomie en de 'keuzevrijheid' van onze leerlingen. Het gebruik van de Montessori materialen zijn hierbij een onvermijdbaar middel. De leerlingen voelen zich competent en autonoom in hun handelen waardoor ze vertrouwen hebben in zichzelf en de ander.
Wij zijn onlangs beoordeeld door de Inspectie van het Onderwijs en daarbij is gebleken dat we op vijf van de zes onderzochte onderdelen ‘voldoende’ presteren. Kortom: binnen de Einsteinschool is kwaliteit een belangrijk thema.
Download hier het inspectierapport.
Onze leerprestaties zijn ook in te zien op www.scholenopdekaart.nl.
Triband Verantwoorden
Op de Einsteinschool werken wij met het Triband verantwoorden. Dat betekent dat we kijken naar het competente kind. In plaats van te willen voldoen aan een gemiddelde norm en te kijken naar dat wat niet behaald is, bekijken wij ontwikkelingen en kinderen op 3 'banden'.
- Het kind in verhouding tot zichzelf, ofwel 'ben ik ergens beter in geworden?'
- Het kind in verhouding tot de groep of school, ofwel 'waar sta ik ten opzichte van de mensen om mij heen?
- Het kind in verhouding tot zijn/haar leeftijdsgenoten in Nederland, ofwel 'waar sta ik ten opzichte van de norm?'
Ook als school vinden wij deze drie banden belangrijk en kijken we naar 3 'banden' in onze eigen ontwikkeling.
- De school in verhouding tot zichzelf, ofwel 'zijn we ergens beter in geworden?'
- De school in verhouding tot de omgeving, ofwel 'waar staan we ten opzichte van de scholen om ons heen?
- De school in verhouding tot haar medescholen in Nederland, ofwel 'waar staan we ten opzichte van de norm?'
Schoolplan
In het schoolplan 2023 - 2027 staat verwoord wat ons onderwijsconcept is, waar onze school staat en welke wensen we hebben voor de toekomst. In het plan hebben we vijf pijlers benoemd die overeenkomen met onze stichting STWT. Deze pijlers zijn voor ons een leidraad.
- We werken samen
- We werken als professionals
- We zoeken naar gelijkwaardigheid
- We zorgen voor kwaliteit
- We maken duurzame keuzes
Klachten
Natuurlijk doen wij er als school alles aan om het onderwijs en het contact met ouders zo goed mogelijk te laten verlopen. Mocht u onverhoopt toch een klacht hebben, dan vragen wij u die in eerste instantie te richten tot de betreffende persoon. U kunt ook terecht bij de schooldirectie of de vertrouwenspersonen van de school. Vanuit onze pedagogische opdracht proberen wij altijd met ouders, leerlingen en externen in gesprek te blijven. Dit doen wij niet alleen wanneer het makkelijk gaat, maar ook wanneer de gesprekken moeilijk zijn. Gelukkig komen wij er samen (bijna) altijd uit.
Op school is Malika Benlarbi de schoolcontactpersoon/vertrouwenspersoon die voor kinderen, ouders én medewerkers het eerste aanspreekpunt is voor een gesprek, advies of een luisterend oor. Ze is elke schooldag bereikbaar via info@einsteinschool.nl of 020-76 00 061.
Mocht u er met de school niet uitkomen, dan kunt u ook altijd terecht bij STWT. Op de bestuurswebsite vindt u hier meer informatie over. Ook met vertrouwenskwesties kunt u – als u dat liever niet met de school bespreekt – terecht bij STWT.
Als bovenstaande stappen niet leiden tot een bevredigende oplossing, dan kunt u een klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie. Meer informatie kunt u vinden op de website www.onderwijsgeschillen.nl.