Ons onderwijs en pedagogiek
Op de Einsteinschool werken we middels pedagogisch tact. Kinderen hebben een intrinsieke motivatie om zich te ontwikkelen en te groeien. Als openbare montessorischool willen we graag die motivatie voeden en prikkelen. We weten dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen als ze zich prettig voelen op school en als ze voldoende - en op het juiste moment - worden uitgedaagd. Op de Einsteinschool werken we dagelijks aan een schoolklimaat waarbij we tegemoet komen aan de basisbehoeften van ieder mens: relatie, autonomie en competentie.
Relatie
Het kind is op onze school onderdeel van een groep waarin kinderen van verschillende leeftijden met en van elkaar leren. Iedere leerling ontdekt zo dat hij/zij anderen kan helpen of geholpen kan worden door groepsgenoten. Het kind is daarnaast onderdeel van de school en van de wijk. De behoefte aan relatie is een behoefte aan ‘echt’ contact, dat iemand je ziet en weet wie je bent. Tijdens zijn/haar tijd op de Einsteinschool leert het kind dat hij/zij ook onderdeel is van de stad, het land, de wereld en de kosmos. Zo helpen we kinderen stapsgewijs om hun plek in de maatschappij te vinden.
Autonomie
‘Leer mij het zelf te doen’ is één van de meest bekende uitspraken van Maria Montessori. Kinderen leren het beste als ze zelf kunnen ontdekken en leren en als ze zelf kunnen (mee-) beslissen over hun leerproces. In het onderwijs noemen we dit ‘eigenaarschap’. De leerkracht heeft hierbij een coachende functie, daagt kinderen uit en ondersteunt hen. Ieder kind is een uniek individu dat zich ontwikkelt op een eigen manier en in een eigen tempo. Ons onderwijs is hierop aangepast. Ieder kind leert op een eigen manier en op het moment dat hij daaraan toe is. De leerkracht stelt hiervoor samen met de leerling een leerplan op.
Competentie
Leerlingen willen graag iets kunnen, iets weten, ergens goed in zijn. Ons onderwijs sluit aan bij de ontwikkeling van het kind. Hierdoor voelt een kind zich gemotiveerd om nog een stapje verder te gaan en kan het trots zijn op zichzelf. We hebben een zeer breed aanbod van vakken, zodat kinderen kunnen ontdekken waar hun talenten liggen en wat ze leuk vinden.
Goed onderwijs
Op de Einsteinschool gaat het naast kernvakken als taal en rekenen ook om begrip over de wereld en vaardigheden om jezelf uit te drukken in tekeningen, muziek, verhalen en gedichten. Daarnaast is een belangrijke functie van onderwijs om kinderen te leren onderdeel te zijn van een groep. We werken op de Einsteinschool vanuit de groep, waarin je samenwerkt, rekening met elkaar houdt en samen met de andere leerlingen en de leerkracht de waarden en normen in de klas bepaalt.
Tot slot leren kinderen op school wie zij zelf zijn, dat ze in de groep ook een uniek individu zijn. Kinderen op de Einsteinschool worden gestimuleerd zelf keuzes te maken. Ze leren ja of nee te zeggen in een situatie. Ze komen erachter wat ze het beste kunnen en wat ze het leukste vinden om te doen.
Gert Biesta
Onderwijspedagoog Gert Biesta doet onderzoek naar onderwijs en kwaliteit. Volgens hem zijn er drie aandachtsgebieden die belangrijk zijn voor scholen: kwalificatie, persoonsvorming en socialisatie. Ook deze drie begrippen zijn belangrijke thema’s in de Einsteinschool, omdat ze bijdragen aan de algehele ontwikkeling van een kind. We leggen niet de nadruk op één van de aandachtsgebieden, maar zoeken een balans hierin. Zo sluiten we aan bij wat kinderen nodig hebben om te kunnen leren.
Pedagogiek
Kinderen kunnen alleen groeien en ontwikkelen als zij zich veilig en vertrouwd voelen. Onze pedagogische aanpak is erop gericht om een sfeer in school te creëren die optimaal bijdraagt aan de ontwikkeling van een kind. De fundering van ons onderwijs wordt gedragen door deze pedagogische visie en het montessori-onderwijs. De combinatie van deze twee pijlers zijn een ijzersterk fundament waarop onze school een leef- en leergemeenschap kan zijn. De eigen verantwoordelijkheid van kinderen speelt hierbij een belangrijke rol. Ieder kind is immers een uniek individu dat recht heeft op een persoonlijke benadering.
Ons team is professioneel en kundig en is zeer goed in staat om te werken aan een vriendelijke en fijne sfeer in de groepen. Het gedrag van de leraar staat model voor het kind en voor de school als gemeenschap: op het goede moment het juiste doen, óók in de ogen van de leerling.
De rechten van het kind
Iedere leerling heeft het recht zich volledig en vrij te kunnen ontplooien tot een gelukkig en evenwichtig mens. Op de Einsteinschool begeleiden we leerlingen bij die ontwikkeling. Samen zetten we de eerste stappen hiertoe. We ondersteunen leerlingen bij hun individuele leerproces en erkennen hun eigen verantwoordelijkheid hierbij. We komen tegemoet aan hun spontane belangstelling in bepaalde thema’s en kinderen kiezen dagelijks hun eigen werk. De leerkracht begeleidt een kind en stelt samen met het kind de randvoorwaarden vast. Hoe meer een leerling zijn werk zelf kan reguleren, hoe meer vrijheid hij of zij zal krijgen. Deze ‘vrijheid in gebondenheid’ versterkt het gevoel van autonomie en eigenaarschap en daardoor de motivatie en leerprestaties van het kind.
Meer weten over onze kwaliteit en verantwoording? Lees het hier.