Talent- en cultuuronderwijs
Op de Einsteinschool kunnen kinderen zich ontwikkelen op alle vlakken. Daarom bieden wij een zeer breed en rijk aanbod aan. Op die manier kunnen kinderen ontdekken waar ze talent voor hebben en kunnen ze die talenten verder ontwikkelen.
Expressie
Op de Einsteinschool leren we natuurlijk taal en rekenen. Daarnaast bieden wij een breed aanbod van expressievakken aan. Cultuureducatie in de breedste zin van het woord is een verankerd onderdeel van ons onderwijs. Wij zien namelijk dat cultuur een belangrijke bijdrage levert aan de algehele ontwikkeling van kinderen.
Wij hebben hiervoor ons eigen atelier tot onze beschikking. Kinderen kunnen experimenteren, onderzoeken en creëren. Ze krijgen de kans om hun eigen ideeën uit te voeren, ze gaan zelf op zoek naar oplossingen en werken hiermee aan hun zelfstandigheid. We prikkelen hun verbeelding, nieuwsgierigheid, inspiratie en talent.
We hebben ook een muzieklokaal waar de taal van de wereld wordt beoefend: muziek. Leerlingen dansen, zingen, bespelen een instrument, schrijven een rap en treden op. De muzieklessen worden gegeven door vakleerkracht Burak Dolutas, als docent verbonden aan Muziekcentrum Aslan. Voor de andere kunstdisciplines werken we ook samen met Muziekcentrum Aslan.
Meer informatie over deze samenwerking kunt u hier lezen: Informatie Aslan
Aan muziekcentrum Aslan zijn verschillende docenten verbonden, die elk hun eigen expertise hebben. Via de link Docenten Aslan kunt u meer over hen lezen.
Beweging
Beweging is net als de cognitieve vakken en expressie, zeer belangrijk voor de algehele ontwikkeling van een kind. Het bewegingsonderwijs vormt daarom een belangrijk element van ons onderwijs.
De Einsteinschool heeft een apart gymlokaal voor kleuters waar zij kunnen werken aan hun motorische ontwikkeling. Voor leerlingen in de midden- en bovenbouw is er een grote gymzaal, waar kinderen leren dat beweging overal is. Onderwijs en beweging zijn verweven met elkaar. We spelen met taal en cijfers tijdens de gymlessen en we bewegen gedurende de schooldag regelmatig. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen beter leren als ze ook regelmatig bewegen en dat veel kinderen goed kunnen leren terwijl ze in beweging zijn. Daarom bestaat beweging op de Einsteinschool uit meer dan twee gymlessen in de week.
Burgerschap
We vinden het fijn als leerlingen mee kunnen denken over hun school. Daarom heeft de Einsteinschool een leerlingenraad die de belangen van leerlingen behartigt. Zo geven we ruimte aan de stem van de leerling.
Taal
Taal is de basis van het onderwijs. Taal opent vele deuren, daarom stimuleren wij onze leerlingen om veel te lezen en zich ook te uiten via taal. Ons speciale taallokaal is een ruimte waar leerlingen alle facetten van taal kunnen ontdekken: lezen, schrijven, dichten en spellen. We dagen kinderen extra uit op dit vlak. Het taallokaal is ontworpen om kinderen te enthousiasmeren voor taal en hun fantasie te prikkelen.
Brede school
De Einsteinschool is trots zich een brede school te mogen noemen. Na schooltijd zijn er diverse activiteiten voor leerlingen en hun ouders. Dit aanbod komt naast het reguliere onderwijsaanbod en is bedoeld om kinderen te stimuleren het beste uit zichzelf te halen. Het naschoolse aanbod is zeer breed. Muziekcentrum Aslan biedt bijvoorbeeld muzieklessen aan. Het is een gevarieerd aanbod voor leerlingen in alle leeftijden. Voor sommige naschoolse activiteiten wordt een eigen bijdrage gevraagd. Voor leerlingen met een stadspas zijn de lessen gratis. Zo kan iedereen meedoen.
Zwemlessen
Kinderen in groep 5 mogen meedoen met schoolzwemmen. Deze lessen zijn gratis. Gedurende zes maanden krijgt de gehele groep drie kwartier zwemles in het Sloterparkbad. Ook kinderen die al een diploma hebben mogen meedoen. De kinderen worden begeleid door de groepsleerkracht en een ouder. De ondersteuning van de ouder is cruciaal. De les kan niet doorgaan als er te weinig begeleiding is.
Schooltuinen
In groep 6 en 7 krijgen leerlingen les in en over de schooltuinen. Ze leren hoe ze bloemen, groente en kruiden kunnen verbouwen en oogsten. Wat ze tijdens de theorielessen leren, mogen ze in hun eigen schooltuin in de praktijk brengen. Zo ervaren de kinderen zelf hoe de natuur werkt. Het programma loopt een kalenderjaar. Van januari tot april krijgen ze theorieles, van april tot en met de herfstvakantie gaan de leerlingen de tuin in en de laatste maanden worden afgesloten met theorie.
Wil je meer weten over ons onderwijs en pedagogiek? Lees dan verder.