VVE
Voorscholen zijn voor kinderen tussen de 2 en 4 jaar. De peuters komen vooral om fijn te spelen en met andere peuters en de pedagogisch medewerksters samen te zijn. Het is belangrijk dat ze het naar hun zin hebben, zodat ze zich spelenderwijs goed ontwikkelen. Onze pedagogisch medewerkers stimuleren de kinderen bij spelletjes, tekenen, knutselen, puzzelen, zingen en taal. Door gerichte activiteiten helpen ze kinderen hun woordenschat te ontwikkelen. Zo bereiden de peuters zich op een leuke, speelse en leerzame manier voor op de basisschool.
Veel aandacht voor ontwikkeling
De voorschool bereidt jonge kinderen van 2 tot 4 jaar voor op de basisschool. De peuters komen hier 4 dagen per week, 40 weken per jaar. Tijdens de schoolvakanties zijn de locaties gesloten.
Dankzij de voorschool is de stap naar de basisschool voor kinderen gemakkelijk. Een voorschool is bijna altijd verbonden aan een basisschool. Dat betekent dat de kinderen op de voorscholen alvast kunnen wennen aan de manier van werken en -in de meeste gevallen- ook het gebouw van de school.
Betrokken ouders zijn belangrijk
Ouders en ouderbetrokkenheid spelen op de voorschool een belangrijke rol. Door mee te doen met de spelinloop zien ouders hoe hun kind leert en speelt. Ook organiseren we themabijeenkomsten voor ouders, bijvoorbeeld over eten, opvoeden, het pedagogisch beleid en de VVE-activiteiten.
Op de meeste voorscholen werken oudercontactmedewerkers nauw samen met de ouders, die worden geactiveerd hun kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling op school. Ze bouwen een vertrouwensband op met de ouders, combineren hun deskundigheid op het gebied van toeleiding naar voorzieningen en hun kennis van de sociale kaart.
Pedagogisch beleid
Op de peuterleeftijd maken kinderen een stormachtige ontwikkeling door: sociaal-emotioneel, persoonlijk, taal, creatief, zintuiglijk, motorisch en cognitief. Een voorschool is een belangrijke aanvulling op de stimulering van de ontwikkeling thuis. Kinderen moeten kunnen opgroeien tot zelfstandige en zelfredzame volwassenen. In de leeftijd van 0 tot 4 jaar wordt daarvoor de basis gelegd. Impuls ontvangt kinderen in een pedagogisch klimaat, waar kwaliteit, plezier en veiligheid voorop staan. De persoonlijke ontwikkeling van de kinderen is voor Impuls het belangrijkst. Om te groeien moeten de peuters voelen dat ze welkom zijn en dat ze gezien worden.
Op elke locatie staan de volgende vier doelen centraal:
- Emotionele veiligheid
- Persoonlijke competentie
- Sociale competentie
- Overdracht van normen en waarden
Positief opvoeden
Onze pedagogisch medewerkers werken met ‘Positief Opvoeden’. Een programma waarbij we ouders met specifieke vragen over het gedrag en de ontwikkeling van hun kind kunnen adviseren. Dat vinden we belangrijk, want een positieve opvoeding helpt kinderen om vaardigheden te ontwikkelen die ze later in hun leven nodig hebben.
Het programma Positief Opvoeden heet officieel Triple P (Positief Pedagogisch Programma). Triple P is erop gericht de opvoedvaardigheden van ouders te versterken. Het programma geeft suggesties bij vragen die kunnen spelen bij de opvoeding. Wat is bijvoorbeeld een goede, positieve manier om een kind te wijzen op verkeerd gedrag? Of waarom is het belangrijk om kinderen af en toe een compliment te geven? Onze medewerkers zijn speciaal getraind om opvoedtips te geven volgens deze methode. Het advies bestaat uit twee korte gesprekken aangevuld met schriftelijke informatie in de vorm van een Tipsheet.
Op www.positiefopvoeden.nl staat uitgebreid wat de methode inhoudt. U vindt er ook veel tips & hulp, een agenda en nieuws.
U kunt hier het laatst rapport van het locatieonderzoek inzien.